Het project Schorenshof te Wilsele (Leuven) omvat de renovatie en de vervangingsnieuwbouw van 234 sociale appartementen verdeeld over vijf woonblokken. In een eerste fase worden de blokken 3-4 (48 appartementen), 5-6 (48 appartementen) en 10-11-12 (72 appartementen) grondig gerenoveerd. In fase 2 worden de blokken 1-2 en 7-8-9 afgebroken en vervangen door twee nieuwbouwblokken: Noord (51 appartementen) en Zuid (15 appartementen). Op het gelijkvloers van nieuwbouw Zuid vestigt zich het nieuwe buurthuis (eigendom Stad Leuven).
Het project omvat twee soorten gebouwen: de gerenoveerde woonblokken (Fase 1) en de nieuw-bouwblokken (Fase 2). Voor de nieuwbouw Zuid en Noord worden de huidige appartementsblokken volledig gesloopt. Op deze locaties worden twee volledig nieuwe volumes gebouwd. De gerenoveerde woonblokken ondergaan een energetisch ingrijpende renovatie. De gebouwen worden gestript tot op de bestaande structuur en vervolgens volledig opnieuw ingepakt. De technische installaties worden hierbij ook volledig vernieuwd.
De gerenoveerde woonblokken hebben een collectieve stookplaats en een gemeenschappelijk ventilatiesysteem. De centrale stookplaats bestaat uit een hybride warmte-opwekking, met als basis een cascadeset van 5 gasabsorptiewarmtepompen en als bijkomende opwekker 2 gesloten modulerende en condenserende aardgasketels. De renovatie van de woonblokken is volledig uitgevoerd en de appartementen zijn opnieuw bewoond sinds 2022.
Het ontwerp van de nieuwbouwblokken (fase 2) beantwoordt aan de huidige toekomstvisie van de bouwheer, namelijk koolstofarme installaties. Op basis van een haalbaarheidsstudie werden voor verschillende concepten de ‘Total Cost of Ownership’ en de ecologische impact bepaald. De studie concludeerde dat een scenario met individuele grond/water-warmtepompen met collectief BEO-veld over een tijdshorizon van 50 jaar duidelijk de laagste Total Cost of Ownership heeft en de grootste CO2-besparing realiseert. Dit concept wordt zowel voor het buurtcentrum als de appartementen verder uitgewerkt in het ontwerp.